آیا شما از چاقی مفرط رنج می برید؟ دوست دارید هر چه سریعتر به وزن ایده ال خود برسید؟ عمل بای پس معده یکی از عمل های جراحی معده است که جهت کاهش وزن در افرادی انجام می شود که از چاقی مفرط رنج می برند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با شیوه انجام عمل بای پس معده و مزایای آن آشنا سازیم.

 

لاغری سریع با جراحی بای پس معده

 

بای پس معده چیست؟

عمل بای پس معده یکی از انواع عمل هایی است که جهت لاغری انجام می شود. در این عمل سایز معده کم می شود. پزشک با ایجاد یک کیسه جدید و وصل کردن آن به روده باعث نغییر در نحوه گوارش مواد غذایی می شود. این عمل معمولا به افرادی توصیه می شود که در آن ها ورزش و رژیم غذایی تاثیری ندارد یا به دلیل چاقی دچار بیماری های جدی تری می شوند.

مراحل بای پس معده

عمل بای پس معده یک عمل جراحی زیبایی به حساب می آید و باید در اتاق عمل و تحت بیهوشی کامل انجام شود. این عمل دارای مراحل مختلفی است که این مراحل لازم است که به ترتیب انجام گیرد مراحل عمل بای پس معده به شرح زیر است:

 

مرحله اول کوچک کردن معده

 

مرحله اول کوچک کردن معده

معده به دو قسمت کوچک و بزرگ تقسیم می گردد که پزشک قسمت کوچک معده را منگنه کرده و یک کیسه کوچک ایجاد می کند. این کیسه کوچک که ظرفیت بسیار کمی دارد معده جدید فرد به حساب می آید. ظرفیت این کیسه کم است و به همین دلیل بیمار بعد از عمل، با خوردن کمترین غذا سریع احساس سیری می کند و دست از غذا خوردن می کشد. این جراحی ها جراحی محدود کننده نیز نامیده می شود زیرا مواد غذایی مصرفی بیمار را محدود می کند.

مرحله دوم اتصال معده به روده

جراح معده کوچک ایجاد شده را به قسمتی از روده که ژنوم یا تهی روده نامیده می شود متصل می کند. در واقع جراح قسمت بزرگ معده و قسمتی از ابتدای روده (دوازدهه) را نادیده می گیرد و معده جدید را به پایینتر از آن ها متصل می کند.

عمل بای پس معده در پیشگیری از ابتلا به کدام بیماری ها کمک می کند؟

در صورتی که فرد پس از تلاش های بسیار برای لاغری بوسیله رژیم های غذایی و ورزش کردن نتوانست آنطور که باید وزن خود را کاهش دهد پیشنهاد می گردد. انجام این عمل از بروز بیماری های مختلف به دلیل چاقی جلوگیری می کند. برخی از این بیماری ها عبارتنداز :

·        بیماری های قلبی

·        فشار خون بالا

·        چربی خون

·        دیابت نوع 2

·        اپنه خواب انسدادی

·        سکته های قلبی و مغزی

·        کاهش میزان باروری

روش های انجام عمل بای پس معده

عمل بای پس معده به دو روش لاپاراسکوپی و لاپاراتومی انجام میشود. تفاوت این دو روش در برش هایی است که روی بدن بیمار ایجاد می گردد.

لاپاراسکوپی

با ایجاد برش های کوچک روی شکم وسایل جراحی را وارد بدن میکنند و عمل از طریق مشاهده در دوربین انجام می شود.

لاپاراتومی

در این روش به شکل سنتی یک برش بزرگ روی شکم ایجاد میگردد و پزشک عمل را به صورت جراحی باز انجام می دهد.

مزایای بای پس معده

عمل بای پس معده دارای فواید بسیار برای افراد با وزن بالا می باشد. در ادامه به برخی از این مزایا اشاره می کنیم.

·        کاهش وزن به سرعت

بیمار قادر است به طور متوسط بالای 60 درصد از وزن خود را طی 18 ماه بعد از عمل از دست دهد

·        کاهش میزان مواد غذایی که بیمار مصرف می کند

·        کاهش جذب مواد غذایی در روده

·        کاهش وزن باعث تنظیم هورمون های بدن به ویژه تستوسترون در خون می گردد که باعث بهبود سوخت و ساز بدن می شود

چه کسانی می توانند این عمل را انجام دهند؟

این عمل معمولا برای افرادی با شاخص توده بدنی بالا انجام می شود. افرادی که شاخص توده بدن (BMI) آن ها بالای 40 باشد از چاقی نفرط یا شدید رنج می برند. کسانی که شاخص آن ها بین 35 تا 39.9 باشد افراد چاق به حساب می آیند. به این افراد معمولا عمل های جراحی معده توصیه می گردد زیرا ممکن است دچار بیماری های مختلف شوند. افرادی که شاخص آن ها بین 30 تا 34 باشد و به دلیل اضافه وزنشان دچار مشکلات جدی هستند نیز می توانند این عمل را انجام دهند. به جز شاخص توده بدنی بررسی بیماران از نظر موارد دیگر سلامتی نیز قبل از انجام عمل ضروری است.

 

اپاراسکوپی و لاپاراتومی

 

جمع بندی

عمل بای پس معده یکی از عمل های جراحی زیبایی است و به منظور کاهش وزن سریع انجام می شود. این عمل به دو روش لاپاراسکوپی و لاپاراتومی انجام می شود. عمل بای پس معده از ابتلا به بیماری های بسیاری از جمله دیابت نوع 2، فشارخون بالا و بیماری های دیگری جلوگیری می کند. این عمل می تواند باعث کاهش وزن در مدت کوتاهی شود و فرد می تواند به سرعت به وزن ایده ال خود برسد. دکتر شهریار عزیزی متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ فوق تخصصی جراحی های لاپاراسکوپی و چاقی می باشد که بیش از 1000 جراحی عمومی و 3000 جراحی چاقی موفق در کارنامه خود دارد. برای دریافت نوبت و مشاوره از دکتر شهریار عزیزی به آدرس سایت drshahriyarazizi.com مراجعه کنید.